SUBARU – HISTÓRIA VOZIDLA
Subaru (スバル) je divízia výroby automobilov japonského dopravného konglomerátu Fudži džúkógjó (Fudji Heavy Industries).
Automobilka Subaru je medzinárodne známa svojím použitím motorov boxer vo väčšine svojich vozidiel s objemom nad 1500 cm³ a takisto použitie pohonu všetkých kolies, ktoré Subaru zaviedlo v roku 1972. Tiež ponúka množstvo turbodúchadlom prepĺňaných verzií modelov, ako Impreza WRX.
Konglomerát Fudži džúkógjó, ktorý je materskou spoločnosťou Subaru, je v súčasnosti v čiastočnom partnerstve so spoločnosťou Tojota džidóša, ktorá vlastní 16,5% z FHI.
História značky Subaru je spojená so vznikom leteckého laboratória v roku 1917, ktorú založil Čikuhei Nakadžima. V roku 1931 sa spoločnosť premenovala na Nakadžima hikóki a stala sa v období 2. svetovej vojny najväčším japonským výrobcom vojenských lietadiel.
V roku 1946 vzniká reorganizáciou Nakadžima hikóki spoločnosť Fudži sangjó, ktorá začína vyrábať skútre Fuji Rabbit. Prvý automobil Subaru (model Subaru 1500) bol vyrobený v roku 1954.
Fuji Heavy Industries Ltd. Sú aktívni v oblasti výroby automobilov, leteckej techniky, koľajových vozidiel, autobusov a priemyslových zariadení. V tomto prehľade je sledovaná okrem počiatočného obdobia iba automobilová divízia.
1917 – založenie leteckej laboratórie Nakajima Aircraft Co. -zahájenie výroby lietadiel
1946 – vyrobený Rabbit motor scooter v Fuji Sangyo Co.1949 – vyrobený prvý autobus s motorom vzadu
1953 – zlučenie leteckej laboratórie Nakajima Aircraft Co. a Fuji Sangyo Co.
1958 – uvedený na trh prvý automobil SUBARU 360 mini
– výroba prvého prúdového lietadla v Japonsku T-1
1961 – uvedenie dodávky Sambar do predaja
– výroba turbovrtulového lietadla YS-11
1963 – výroba turbínových vrtuľníkov
1965 – výroba prvého automobilu v Japonsku s pohonom predných kolies Subaru 1000
1968 – založenie pobočného závodu v USA
1969 – uvedenie na automobilový trh série FF – 1 1000 a model R2, ktorý nahradil
model 360 mini
1970 – vyrobený miliónty automobil kategórie mini
1972 – Ako prvý na svete uvedený do sériovej výroby automobil s pohonom 4 kolies
Subaru Leone 4WD uvedený na trh model REX
1975 – vyrobený dvojmiliónty automobil
1977 – Subaru Leone ako prvý splnil emisné limity Japonska na rok 1978
1982 – zahájená výroba automobilu Leone turbo1983 – vyrobených 5 miliónov vozidiel
– uvedenie na trh Subaru Libero
1984 – predstavenie inteligentnej samočinnej bezstupňovej elektronickej prevodovky
ECVT
– nový automobil s touto prevodovkou Justy (ECVT)
1989 – uvedenie na trh automobilu Subaru Legacy
– Legacy získává svetový rekord – najazdených 100 000 km priem. rýchlosti 225,345 km/h1990 – Subaru Legacy obsadené v Safari Rally – team (555 SUBARU)
1991 – uvedenie športového kupé SVX
1992 – uvedenie nového modelu Vivio a Impreza
– vyrobené 3 milióny automobilov s pohonom 4 kolies
1995 – Subaru Legacy Outback – predstavený v USA a Japonsku
1997 – uvedenie nového modelu Forester na trh
1998 – na konci roka přichází nové Legacy
2000 – vo februári predstavený nový Forester, na konci roka prichádza nová Impreza
spolu s verziou WRX, je uvedený dlho očakávaný Outback H6
2001 – dočkali sme sa Imprezy WRX STi
2001 – Na IAA vo Frankfurte predstavený model Legacy Baja. o jeho zavedenia do Európy sa jedná
2002 – Od septembra v predaji druhá generácia Subaru Forester
2003 – Od februára facelift Imprezy
2003 – S koncom roka príchádza nové Legacy a Outback
2004 – Od septembra nový model Legacy 3,0 Spec. B s novou 6-sť stupňovou manuálnou prevodovkou a športovým podvozkom Bilstein
2005 – Na autosalónoch v Detroite a v Ženeve predstavený zbrusu nový model Subaru B9 Tribeca, zatiaľ určený pre americký trh
2005 – september prichádza facelift druhej generácie vozidiel Forester, poprvykrát s novou čelnou maskou upravenou do tvaru „roztiahnutých krídel“ – symbolika príslušnosti k výrobcovi leteckých technológií. Tento vzhľad bude postupne spracovaný do všetkých modelov Subaru. U Forestera sú použité
nové 2,0l motory DOHC a 2,5l motory Turbo a pprvykrát i xenonové svetlá HID
2005 – Prichádza nový modelový rok 2006: Impreza sa dočkala faceliftu, spoločne s Legacy sa montujú nové 2,0l DOHC motory. Motor 2,5l zostáva iba v rade Outback. Legacy 3,0l Spec. B dostává novú športovo ladenú automatickú 5 stupňovú prevodovku
2005 – Od novembra nastupuje upravená Impreza WRX STI, s 2,5l motorom Turbo, s vylepšenou aerodynamikou, xenónmi a novou maskou
2006 – V januári sa Subaru Forester stává výťazným vozidlom v hodnotení spoľahlivosti TÜV Autoreport 2006
2006 – 17. februára prekročila produkcia modelu Forester métu 1 milióna vozidiel
2006 – Nová Subaru B9 Tribeca získava v bezpečnostných crashtestoch US-NCAP (New Car Assessment Program) uskutočnovaných americkou štátnou spoločnosťou National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) 5 hviezdičiek
2006 – Od novembra v predaji európska verzia Subaru B9 Tribeca
2008 – V predaji nový motor BOXER DIESEL
2009 – nová generácia Outbacku a Legacy