● Rekordný rok 2016: Subaru prvýkrát predalo viac ako milión áut
● Štyri pätiny predaja tvoria SUV a crossovery
● Značka je najväčším svetovým výrobcom osobných vozidiel s pohonom AWD
● Pripravuje vlastný plug-in hybrid a elektromobil
● Všetky nové modely už na architektúre globálnej platformy
V roku 2016 Subaru po prvý raz prekročilo magickú miliónovú hranicu predaných vozidiel. S globálnym trojpercentným rastom a predajom 1,012 milióna áut išlo už o piaty rekordný rok za sebou.
Najväčším trhom naďalej zostáva región Severnej Ameriky. V USA a v Kanade Subaru predalo cez 665 000 vozidiel a medziročne rástlo o 5,7 %,. Druhú pozíciu si udržiava domáce Japonsko so 156 000 predanými autami. Európa je globálneho hľadiska menším trhom: značka tu vlani predala cez 40 000 vozidiel, čo je porovnateľné s Čínou alebo s Austráliou.
Až 82 % vlani predaných Subaru spadalo do kategórie SUV a crossoverov. V porovnaní s 25-percentným podielom SUV na celosvetovej produkcii všetkých automobiliek je to vysoké číslo, potvrdzujúce dobré prognózy stratégov Subaru o razantnom raste tohto segmentu.
Na Slovensku rástla značka Subaru ešte výraznejšie ako globálne. Pripísala si medziročné zvýšenie predaja o 28 % a historický predajný rekord. Obrovský záujem hlavne nových zákazníkov (takmer 70 % v minulom roku) je dobrým predpokladom na ďalšie zvyšovanie predaja kľúčových SUV modelov.
2017: ešte výraznejší rast a modelové novinky
V aktuálnom roku 2017 očakáva Subaru globálne ešte vyšší, 8-percentný rast predaja. A má ambiciózne plány na rozširovanie a inováciu modelového portfólia. Do roku 2020 predstaví každý rok jeden nový model. Prvým z nich bude nové Subaru XV, ktoré absolvuje svetovú premiéru 7. marca na medzinárodnom autosalóne v Ženeve.
Na rok 2018 je naplánovaný plug-in hybrid, v ďalšom roku predstaví Subaru nový downsizingový turbomotor. V roku 2021 začne vyrábať čisto elektrické vozidlo.
Všetky nové modely či nové generácie súčasných modelov, vrátane nového XV, budú postavené na architektúre novej globálnej platformy, ktorá bola od začiatku vyvíjaná ako pre spaľovacie, tak pre kombinované i elektrické pohony. Jej hlavné prínosy sú v bezpečnosti (o 70 až 100 % vyššia pevnosť v závislosti od modelu, o 70 % vyššia torzná tuhosť, o 40 % vyššie pohltenie nárazovej energie), dynamike a ďalšom zlepšení jazdných vlastností (o 5 mm nižšie ťažisko).
EyeSight aj pre ďalšie modely
Asistenčný bezpečnostný systém EyeSight vyvíja Subaru už 28 rokov (od roku 1989). Do sériovej výroby išiel v roku 2008 a dnes už stráži bezpečnosť viac ako milióna Subaru. A štatistiky ukazujú, že s ním majú o 61 % menej nehôd. Je aj významným rozhodovacím kritériom pri výbere vozidla, čo potvrdilo 72 % majiteľov Outbacku.
V Európe dostali automobily Subaru EyeSight v roku 2014, pričom aktuálne ho majú na Slovensku v štandardnej výbave modely Levorg a Outback (verzie s automatickou CVT prevodovkou). Subaru oznámilo, že ho plánuje uviesť aj do ďalších modelov segmentov SUV a crossover. Všetky modely s EyeSightom získali najvyššie možné hodnotenia bezpečnosti v Európe i na ďalších svetových trhoch.
Rok zásadných zmien
Rok 2017 bude pre Subaru rokom dôležitých zmien. Koncern Fuji Heavy Industries (FHI) po sto rokoch od založenia zmení názov. Od 1. apríla sa premenuje na SUBARU Corporation. Firma, ktorá začínala ako letecká spoločnosť Nakajima Aircraft práve 1. apríla 1917, si pritom stále zachováva silnú leteckú divíziu – aktuálne v nej na výrobe komponentov lietadiel pracuje 2000 ľudí.
A v tomto roku to bude presne 45 rokov, čo autá Subaru jazdia s pohonom všetkých kolies (AWD) – prvým bolo Leone kombi v roku 1972. Dnes je Subaru najväčším svetovým producentom osobných automobilov s AWD a doteraz ich vyrobilo 15,9 milióna. V súčasnosti vychádza každý mesiac z výrobných závodov Subaru 80 000 vozidiel s týmto, pre značku typickým technickým riešením.
Ďalšou kľúčovou technológiou Subaru je plochý boxer motor, ktorý značka začala používať v roku 1966. Boxer, ktorý vlani oslávil päťdesiatku, prešiel významnými technickými zmenami, pričom ho doteraz pod kapotu dostalo 16,9 milióna Subaru.
Aj po prekročení hranice milióna predaných áut ročne zostáva Subaru v globálnom meradle menšou značkou, avšak so silnou prítomnosťou na trhu a s dôrazom na svoje základné hodnoty: bezpečnosť, radosť z jazdy a vlastníctvo bez starostí. Neodmysliteľnou súčasťou vozidiel značky je totiž kvalita, spoľahlivosť a dlhá životnosť. Svedčí o tom aj fakt, že 96 % všetkých Subaru, vyrobených v predchádzajúcich desiatich rokoch, je stále v aktívnej prevádzke.